Tuesday, 29 November 2005

Larangan untuk Tabarruj

Keterangan ini diambil dari buku Tafsir Wanita karya Syaikh Imad Zaki Al Barudi. Saya sangat mencadangkan para wanita membeli buku ini kerana penerangannya sangat lengkap, berdasarkan huraian ayat mengikut susunan surah al-Quran dan hadis-hadis yang membahaskan mengenai ayat-ayat Allah.

Larangan Untuk Tabarruj

Imam Al-Qurthubi mengatakan dalam Al-Jam'li Ahkaam Al-Quran: 14/158, bahawa Allah berfirman "Dan janganlah kamu berhias serta bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliyah terdahulu," hakikatnya adalah penampakan apa yang ditutupi. Dikatakan' fi asnaanihi burj (di giginya retak-retak), ini dikatakan oleh Al-Mubarrid.

Para ulama' berbeza pendapat mengenai makna 'jahiliyah ula'. Disebutkan bahawa yang dimaksudkan adalah, zaman di masa nabi ibrahim dilahirkan. Wanita memakai pakaian dari lu'lu' dan dia berjalan di tengah jln untuk menampakkan dirinya kepada laki-laki.

Al-Hakam bin Uyainah nengatakan, Iaitu di antara Adam dan Nuh, yakni delapan ratus tahun, dikisahkan pada mereka kisah-kisah yang tercela.

Ibnu Abbas berkata, " Iaitu zaman di antara Nuh dan Idris." Sementara al-Kalbi berkata, " iaitu zaman di antara Nuh dan Ibrahim."

Disebutkan; Sesungguhnya memakai pakaian dari lu'lu' yang tidak dijahit dua sisinya, memakai pakaian yang tipis dan tidak menutup badannya.

Ada satu kelompok mengatakan, Zaman di antara Musa dan Isa.
As-Sy'bi mengatakan; Zaman antara Isa dan Muhammad.

Abul Aiyah mengatakan; Zaman Daud dan Sulaiman. Pada zaman itu, perempuan memakai pakaian dari kutiara yang tidak dijahit dua sisinya.

Abul Abbas Al-Mubarrid mengatakan; "jahiliyah ula" adalah sebagaimana dikatakan "jahiliyah juhala". Dia berkata, "Para wanita di masa jahiliyah juhala' menampakkan sesuatu yang sebenarnya buruk untuk ditampakkan.:

Mujahid berkata, " Wanita-wanita di masa itu berjalan bebas di tengah-tengah lelaki, inilah yang dikatakan tabarruj."

Ibnu Attiyah berkata:
Dalam pandangan saya, Allah mengisyaratkan pada masa jahiliyah di zaman mereka. Maka Allah memerintahkan untuk melakukan perubahan pada perilaku mereka. Yakni perubahan dari perilaku orang-orang yang kafir. Sebab mereka tidak lagi memilik perasaan cemburu. Wanita-wanita di kala itu tidak memakai hijab, dan menjadikannya sebagai sesuatu yang lebih baik jika dibandingkan dengan apa yang mereka lakukan saat ini. Dan bukan maknanya melakukan jahiliyah lain. Nama jahiliyah disebutkan pada masa-masa sebelum datangnya Islam.

Mereka berkata: Jahili, sebagaimana dalam syair. Ibnu Abbas mengatakan dalam hadis Al-Bukhari; Saya mendengar ayah saya pada masa jahiliyah berkata, "Dan juga masa yang lainnya."

Pendapat penulis buku: Ini adalah satu pendapat yang baik, dan ini sebagai pemaparan bahawa pada umumnya orang-orang Arab adalah orang yang meninggalkan gemerlapnya dunia, serta memilih kehidupan sulit. Dan sebagai penegasan bahawa kehidupan bersenang-senang dan menampakkan perhiasan telah terjadi pada masa-masa sebelum itu. Inilah yang disebutkan dengan jahiliyah terdahulu. Dan yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah melakukan perbuatan yang berbeza dengan apa yang dilakukan oleh wanita-wanita dalam berjalan dengan lenggang-lenggok dan menampakkan keindahan-keindahan tubuh yang dimiliki kepada lelaki. Dan beberapa hal yang tidak boleh dilakukan secara syariat. Ini semua mencakupi semua pendapat dan berlaku umum, maka hendaknya mereka selalu diam di rumah. Jika ada keperluan mendesak untuk keluarga, maka hendaknya dia menutup auratnya dengan sempurna dan benar.

Kisah unik yang disebutkan oleh Imam Ath-Thabari dalam tafsirnya tatkala menyebut ayat ini: Ibnu Zahir mengatakan saya, dia berkata, "Telah menuturkan Musa bin Ismail pada kami, telah menuturkan Daud pada kami - Daud adalah bin Abi Al-Furat. Dia berkata, "Alba' bin Ahmar telah menuturkan pada kami dari Ikramah dari Ibnu Abbas dia berkata, 'Dia membaca ayat ini; "Dan janganlah kamu berhias serta bertingkahlaku seperti orang-orang (pada masa)jahiliyah terdahulu."

Dia berkata, "Yang dimaksudkan dengan 'masa' itu adalah antara zaman Nabi Nuh dan Nabi Idris." Dan masa itu sekitar seribu tahun. Ada dua kelompok keturunan Adam, salah satunya berdiam di dataran rendah, dan sebahagian lagi tinggal di pergunungan. Lelaki-lelaki pergunungan berwajah indah sedangkan wanitanya berwajah buruk, sedangkan wanita berdataran rendah berwajah cantik dan laki-lakinya berwajah buruk. Sesungguhnya Iblis datang pada salah seorang lelaki dari dataran rendah dalam bentuk seorang anak muda. Lalu dia menjadi pelayan dari lelaki itu. Lalu Iblis itu melakukan sesuatu yang dilakukan oleh para anak gembala dengan membunyikan seruling. Maka dia meniupkannya dan mendatangkan suara indah yang belum pernah didengar sebelumnya. Maka suara indah itu sampai pada orang-orang di sekitar mereka, maka mereka pun datang dan berkumpul mendengar tiupan indah ini dan mereka jadikan sebagai pesta tahunan. Maka para lelaki pada muncul dengan dandanan glamour yang mereka maksudkan untuk menggoda para wanita. Dia berkata, "Maka wanita-wanita itu berhias untuk menggoda lelaki. Ada seorang lelaki yang berasal dari bebukitan dan mereka saat itu sedang merayakan pesta tahunan. Maka lelaki itu melihat seorang wanita dan dia mendatangi kembali sahabat-sahabatnya dan menceritakan apa yang dilihat itu, maka mereka pun mengelilingi wanita-wanita yang sedang berdandan itu. Maka, lalu muncullah kekejian (zina) di tengah-tengah mereka."

Inilah apa yang diisyaratkan dari firman Allah Ta'ala itu: "Dan janganlah kamu berhias serta bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliyah terdahulu."

Monday, 28 November 2005

Good news for us

Alhamdulillah, last Friday we went to ummi's house for dinner with them (I missed the SMS from ummi, and we already bought foods for hubby's buka puasa).

Ummi said that one of her friend had willingly said she will try to slot us for Hajj end of 2006 with the condition that we have to take the package deal (costs around RM 14,500+ per person). Dh agreed to the proposition.

I am so excited. Hopefully, everything will be as planned. Insya' Allah, rasa seronok sangat kalau pergi menunaikan Haji masa muda ni, dengan tenaga yang masih banyak.

The sink picture

This one is dedicated to Ieka (as promised). The pic was from my friend's house and not from Full House.. heheh

sinki macam full house korea
Sinki idaman saya.. ahaks

Friday, 25 November 2005

A mouse in my house

Thanks for such an overwhelming response on the topic before *hugs*
Am going to copy and paste it later, k?

Aini, the Nickoledeon letter B book was bitten by a 'mouse'. Ngeee :D

Wednesday, 23 November 2005

Menyusu si permata hati

Kisah saya kisah sedih. Mungkin agaknya ada bernada ceria. Tapi banyak tonanya berbaur kesedihan dan kekecewaan.

Pengalaman menyusukan Amni

Saya tidak pernah dapat menyusu badan Amni. Saya cetek pengetahuan mengenai pengalaman menyusu (dan apalah yang boleh diharapkan oleh seorang ibu yang pertama kali bersalin?). Mungkin kerana bersalinkan secara pembedahan, maka saya tidak tahu bayi perlu menyusu badan secara terus daripada si ibu. Misi-misi pula rajin menyumbat botol kepada anak saya. Sebenarnya, hospital saya bukanlah hospital mesra bayi.

Susu yang dianugerahkan Allah memang sangat banyak. 3 hari di dalam hospital, 3 hari itu jugalah anak saya 100% diberikan susu botol. Saya tidak tahu bagaimana hendak menyusukan anak. Bila bertanyakan misi, mereka bagi tip, tapi bila mereka lihat anak saya berteriak dengan nyaring kerana saya tidak dapat menyusunya, terus saja ligat tangan mereka memberikan susu botol. Saya menangis berhari-hari. Saya jadi menyampah dengan misi-misi di hospital swasta itu.

Bila balik, saya cuba lagi. Anak masih menangis juga, memang tidak mahu cuba langsung kerana sudah terbiasa dengan botol.

Menambahkan rasa kecewa, ibu sudah bising-bising mengatakan saya tidak buat homework mengenai penyusuan bayi. Masa itu air mata mengalir lagi. Saya kadang-kadang rasa marah dengan ibu kerana saya tidak tahu hendak mencari maklumat di mana. Memang saya menangis lagi bila ayah sendiri berkata tidaklah perlu menyeksa anak sendiri kerana hendak bagi susu badan.

Maka terputuslah susu ibu kepada anaknya. Saya hanya sempat memberi susu badan tidak sampai 2 minggu (melalui pam), itu pun banyak dicampur dengan susu formula. Memang saya menangis dan menangis.

Saya tidak pernah sangka perkara ini akan terjadi kepada saya. Tambahan pula, banyak kawan yang baru bersalin ketika itu dapat menyusu badan dengan jayanya. Bila saya katakan saya tidak dapat menyusukan anak, mereka kehairanan dan ada yang pernah marah saya.

Pengalaman menyusukan Fawwaz

Mungkin sudah ada pengalaman pahit kali pertama, saya bertekad untuk menyusukan anak kedua. Misi di hospital swasta yang lain juga bersemangat hendak memberi susu botol kepada anak saya. Di saat bertarung sakit bersalin, saya sendiri bertegas, "Jangan bagi susu botol, saya hendak menyusu anak sepenuhnya". Begitu dalam keazaman saya, walaupun misi sibuk mengatakan susu saya tidak cukup.

1 jam selepas dilahirkan, terus saja misi menghulurkan kepada saya untuk menyusu. Tanpa sebarang tips, puting sudah mula pecah. Saya tidak pandai memegang anak, tapi kerana azam, saya teruskan juga.

Seminggu selepas menyusukan anak, keadaan puting saya melecet, luka dan merekah. Setiap kali hendak menyusukan anak, saya menangis semahu-mahunya. Memang pedih dalam keadaan diri sendiri masih tidak sihat. Saya cuba juga sehingga sebulan.

Hampir sebulan, saya mengalami bentan susu. Sakitnya teramat sehingga saya demam panas seminggu. Anak saya masih menyusu badan, walaupun pedih.

Bila pergi ke klinik, doktor ambil perkara ini sambil lewa dan tidak mencadangkan saya terus ke hospital. Saya tidak tahu, bentan susu itu sangat perit menanggungnya. Buatlah cara apa, demam masih juga tidak surut-surut dan susu pula makin membengkak di dalam.

Suami memang tahu keazaman saya. Tapi dia akur bila saya katakan padanya saya hendak berhenti menyusukan anak. Terlalu seksa menanggung derita kepedihan dan demam yang tidak surut-surut.

Dan itulah titik penghujungnya. Saya kecewa dengan diri kerana tidak kuat semangat bila diberi cabaran oleh Allah. Tapi saya betul tidak sanggup bila diri sudah terlalu lemah.


Mungkin saya pernah kecewa satu ketika dahulu, tapi suami memang sangat memahami. Ketika saya masih lagi di dalam post natal depression, suami akan memujuk diri. Dia memang tahu kekecewaan saya bagaimana. Bila anak-anak sudah besar, dia akan berkata, "Ada orang tanya tak Aida, anak kita menyusu badan atau tidak?" dan saya akan menggeleng. Lalu dia akan tersenyum dan berkata "Yang penting, anak-anak kita sihat. Dapat susu formula pun, masih sihat."

Biarlah cerita untuk penyusuan anak-anak saya seterusnya cerita gembira, penuh dengan bunga-bunga ceria.

Tuesday, 22 November 2005

Amni, the hardworking girl

I was busy sweeping the house around at night with folding the clothes and preparing milks for the kids. Dh was sleeping with Fawwaz upstair and Amni was wide awake yet..

While I was folding clothes, Amni would come and she will also help me folding it. She had been improving her folding skills, and I was quiet impressed she can fold it nicely like adults.

While I was busy with sweeping the floor, she removed the carpets and the door mat and waited for me to finish sweeping. She will put back the door mat at the proper place.

While I was busy cleaning the sofa, she will give me the cushions and I even asked her to put back one by one by showing her the position.

She was reading her alphabet books on the sofa, not even one single sound while I was doing the dishes.

She came to me and bring her box of books and sit on the kitchen floor to read over there.

When I said "Amni, we are going upstairs," she will abandoned the books, and I have to clean them up *sigh*. "Amni, tidy up," and she will help me to put the books back in the box.

Now, that's my story of Amni who had acquired a lot of skills to help me around.

Word of the day

"There are 3 professionals who would never be out of job. They are the accountants, lawyers and doctors."

MUAHAHAHA

"Now don't you feel proud when you know you will never be out of job?"

Monday, 21 November 2005

Calling help for the office

Assalamualaikum...

Monday always makes me feel tiring because a 2-day break during the weekend.

My staff has voiced concerns about the 'others' in our office. Yep, it is quiet in the office since only 7 of us are in and we had the whole wing to us.

I am asking whether any of you can provide tips on how to ensure there is no ghosts (or the 'others', which I preferred to call) in the office?

I don't say I do not believe them, but they seemed scared talking about it and we have like 2 or 3 incidents about the 'others' encounter per week.

Please advise, and if possible, help us.

Friday, 18 November 2005

Amni & Fawwaz birthday party

Isn't it nice to have two kids who were born in the same month?
We save budget for birthday party planning!
It was celebrated last Saturday (12 November) :)

Menu for the birthday celebration:
1. American chocolate cake
2. KFC chickens
3. Mee goreng cooked by their grandma

They were happy celebrating it with lots of balloons!

Amni was born on 14 November 2003 and Fawwaz was born on 9 November 2004

The cake
American chocolate cake.. yummy!

Amni is going to cut the cake
Amni as the big sister

Again!
Trying to cut again!

Fawwaz is cutting it now
It's Fawwaz's turn now

The candy dolls
The candy dolls: Hello Kitty and ninja boy?!#

Wednesday, 16 November 2005

Fawwaz, our hero!

Fawwaz, my hero


So this is a pic of Fawwaz (courtesy of Aini) during Hari Raya. Very da' debab!

P/S: And we have finished watching Charlie and The Chocolate Factory, the story is nice.. they altered the ending, and I think it's proper since I badly wants to believe Mr Willy Wonka is a really GOOD guy (Roald Dahl potrayed him as a bad guy in the book). And the Oompa-Loompas are irritating (duh, exactly like in the book)! And no, I don't think there will be another sequel (Charlie and The Great Glass Evelator) since Willy Wonka is nice... YESSS!!!

Monday, 14 November 2005

Happy birthday Amni

Today is Amni's second birthday.. Happy birthday dear :)
Moga menjadi seseorang yang faham dengan agamanya.

Both of my kids had a sort of joint birthday celebration last Saturday. They were really excited to look at the cake (American chocolate cake) and we blew up many ballloons for the children to play and share.. 2 balloons popped yesterday courtesy of Amni & Fawwaz. Hehehe.. They received flash cards from their grandparents and a box of alphabet books from Cik Aini.

We had a fun weekend to start with.. Friday, we brought Fawwaz along to Sarah's wedding celebration (my MMU junior) at Kelab Shah Alam and met our friends.. lots of them.. even as far as Malacca and Seremban. It's like a reunion of sort, and we chit chatted with our friends.

Yati was forced to do an open house on Saturday and I got to meet all the kids (like Semah's Amirul [baiknya si Mirul ni] and Atiqah [she's a chubby girl!], Julie's Aisya [she's really sweet] and Yati's Idlan [muka brutal beb!], even Zarid's boy, who I forgot his name at the moment of writing). Yati made a delicious pau -nanti post resipi ye!

Even I have to do a long overdue updates with Aniza and Hanizan.. puh, memang lama tak jumpa budak dua orang ni.

Ida's wedding was celebrated at Masjid Putrajaya and she wore a nice maroon songket. Her wedding is also like a big reunion for our batch!

And on Sunday, we came to Farid's newly redecorated, refurbished and extended house.. Memang besar habis rumah sempena mak ayah Farid nak sambut menantu baru.. hehe.. And the three stooges (Shima, Kemar with Ein) came to Aini's house.. ni pun forced open house lah kononnya.. :P

A weekend well spent :)

Friday, 11 November 2005

The request by...

"Amni.. Amni..."
"Hmmm.."
"Amni nak berapa orang adik?"
"Lapan"

Adoi... and when did she learnt to say 'lapan'?
Dh was laughing beside me.. caitt!

Thursday, 10 November 2005

Raya Puasa updates.. a long story

Monday, 27 Ramadhan
We journeyed back to my kampung.. Mak (my grandma) is in the house and the school is still open! Cik Ze, my aunt, mentioned, Kelantan still do not meet minimum requirement of 190 school days, so the school has to be opened till Monday! (Kelantan's school days starts on Sunday).

Tuesday, 28 Ramadhan
We went to Ngah's (another of my aunt) house in Kota Bharu after paying our zakat pendapatan at MAIK. We also went for a shopping spree of baju batik for dh and his BIL. Since the shop's owner is my father's good friend, we had a really GOOD offer :) for the baju batik. Amni, herself, (and Auni) got a nice necklace from their grandfather.

Dh also had a headache that night after a buka puasa session at Ayah Su's (my uncle) in-laws house. "Peninglah makan sup." And Mak was confused.. So she asked my father is it sup daging or daging singgang and my father gallantly replied, "Ado ase dale tu? Singe lah mek." (Ada asam (keping) dalam tu? Singgang daginglah). Mak was laughing really hard that night and asked me, why I never cooked daging singgang to my husband.

Wednesday, 29 Ramadhan
The last day of Ramadhan, Fawwaz woke up early and chased a katak pisang inside the house. So there, my boy, he was jumping really hard to catch the frog (luckily, Fawwaz did not managed to catch and eat the frog since the katak pisang escaped). Mak was shouting, "Katok pise, bangak gi katok.. gi katok!" and my husband was like, "Huh? That's a katak". And not to confuse dh anymore, katok had two different meanings which stands for (a) the frog and (b) ketuk dengan kayu. What Mak meant was, "Pergi ketuk katak pisang tu!"

Thursday, 1 Syawal
Everything is chaos in the household.. It's really a hectic morning with everyone rushing to be the first to enter the toilet. Since 5 families are already there, we have to take turns using the toilet. Thank God another 5 families were staying at their respective houses. Cik Yah (another of my aunt) and Mak Su (my youngest aunt) did not celebrate 1 Syawal with us this year.

There is no lemang or ketupat nasi whatsoever in Kelantan. We do not have special dishes like dodol or wajik for Raya Puasa, instead we ordered nasi dagang from Cik Bie's (also my aunt) MIL, who is a cook. The family was dressed in purple, and we snapped pictures after sembahyang raya. Fawwaz, obviously, had a hard time wearing his first baju Melayu while Amni had to be coaxed for a few seconds to wear her tudung sekolah.

Mak Long, Cik Nun, Kak Siti and Kak Ida's family came later that afternoon. The house was really hectic with everyone came and talking at the same time. We were busy speculating (with Mak Long and Kak Ida) whether Mak will be married to Pak Lah.. Hahaha, big dream! I also managed to catch updates with everyone from short conversations with them.

Friday, 2 Syawal
We went ronda-ronda to all my aunt's houses early in the morning. They haven't finish cooking yet when I came. Ngah prepared satay and Mak Long Ummi prepared nasi minyak (my Mak Long prepared spaghetti!). So there, a wide choice of foods for us.. Thank God there is no ketupat or lemang here or I will be easily bored eating the same delicacies in every house. Kak Pah gave birth to a baby boy during 2nd Ramadhan.. adoii. One whole month of ganti puasa for her later.

Saturday, 3 Syawal
Went to Fahmi's kenduri. The road back to Mak's house was jam packed with cars (duh, like KL) since most people from KL jalan-jalan raya today. Cik Nun makes soto ayam for us.

Sunday, 4 Syawal
Went to pekan Rantau Panjang, just a mere 10 minutes drive from my kampung. Yep, my kampung is actually 1 km away from Thailand border. It seems that everyone from KL came to have their last minute shopping. We took time since most of my family members already journeyed back to KL and bought lots of keropoks for my MIL.

Uh yep, I managed to gain my 1 kg back due to heavy eating during Raya.. hehe

Monday, 5 Syawal
Journey back home at 4 a.m. Wee... Good bye Mak, good bye Cik Ze!

Updates?

I thought I want to update about my Raya week.. but my office was badly flooded by water from broken water cooler. And the cool part is, since we are at the highest floor, the water also managed to flood 3 floors below us..

Take a break.. breath in. I am figuring how to clean the mess.

BTW, yesterday is Fawwaz's 1st birthday :)

The Hari Raya update? Err..