Wednesday, 26 June 2013

Fateh tanpa lampin

"Fateh kencing kat taska tadi," Fahri bercerita.
"Atas lantai ke?"
"Haah, lepas tu cikgu mop."

"Fateh kencing kat luar?" tanyaku kepada Fateh.
"Fateh kencing, lepas tu basah. Fateh nak tukar baju. Basah ibu, basahhh.. Cikgu marah."

Hahah, susah betul nak marah kalau dia bagi ekspresi menjawab sebegitu.
Baru ajar dia tak pakai lampin semenjak 2 minggu lepas. Umur pun sudah hendak dekat 4 tahun.

Ada masa dia masih hendak pakai lampin, ada masa dia tidak mahu pakai. Tapi sekarang, kami tidak bagi dia pakai lampin di rumah kecuali waktu malam sebelum tidur. Di taska pun, cikgunya hanya pakaikan lampin semasa dia tidur.

Aduh, anak dah masuk 4 pun, stress juga bila fikirkan kena potty train.

Monday, 24 June 2013

Al-Fatihah to my uncle

Mom called me on Saturday morning at around 11.54 a.m. to inform that my 51-year old uncle passed away due to heart attack.

Al-Fatihah.

Lots of things happened last weekend, but the news of my uncle's passing was quite a shocker.

Thursday, 20 June 2013

Oh unexpected

Semalam suamiku ambil report card.

Amni dapat nombor 4 di dalam kelas. Bila tengok report card, perlu perbaiki penguasaan BM dan BI. Agak lemah di situ. Masa dia ujian sebelum cuti sekolah, ibunya sudah drill BM. Sungguh-sungguh dia balik menulis karangan dan bacaan. Cuma kasihan juga kat dia. Sebabnya, dia memang sudah masuk kelas yang atas-atas, nanti naik lagi kelas lagi atas, takut stress je anak daraku.

Jangan jadi macam ibunya ni, tiba-tiba sahaja naik tekanan darah pasal kerja.

Fawwaz! Oh Fawwaz. Dapat nombor 1 dalam kelas. Dia cerita dengan kawan dia, kawan dia boleh jawab "Tipu!". Hahah, ibu dan abahnya pun masih belum percaya. Masa ujian hari itu pun drill juga lepas dia balik belajar dari rumah Nek Ummi. Menggunakan segala buku aktiviti yang dibeli di Pesta Buku tempoh hari.

Tapi sudah janji, ada hadiah. Hmmm.. nanti nak bawa budak-budak ni, biar diaorang pilih sendiri.

Allahu.. selalu lupa anak-anak kita ini pandai sebenarnya. Cuma kemahiran masing-masing berbeza.

P/S: Sejak kebelakangan ini, memang tulisan di blog agak merudum. Ada ujian besar rupanya Allah nak bagi. Dan Allah tentu pesan, jagalah kesihatan. Masalah dunia tidak akan selesai sampai bila-bila.

Wednesday, 19 June 2013

Penat

I am mentally and physically exhausted.
But I will always believe there is a sunshine somewhere by the end of the journey.

If anything, my family comes first.

Amidst the normality or routine tasks, I was thinking what should I do next.

Cheers :)

Tuesday, 11 June 2013

PD and bonding with the kids

My kids has been behaving well since their grandparents were not around for 2 weeks for their umrah. We have been quite late picking up the kids at the nursery. Alhamdulillah, my kids did not cry but just wait for us.

As a reward, 3 days last week was spent at Port Dickson.This has been the longest annual leave we have taken for the year. But it was totally worth it when seeing the kids jumping inside the pool, and swimming, and just enjoying themselves.

Then we went to Muzium Tentera Darat, where the boys enjoyed themselves.

Definitely a well deserved treat for them.

And coming back from the holiday, I went to the hair saloon and for the first time did hair treatment. Then my daughter wants to follow me to cut her hair. And since she has been lazy maintaining her hair, she also requested for the hairdresser to shampoo her hair.

First time having a bonding time with my daughter doing girls' stuff.

Bliss!

Tuesday, 4 June 2013

Ok tahun ni raya Melaka

Untuk memenuhi permintaan anak saudaraku..