Showing posts with label birthday. Show all posts
Showing posts with label birthday. Show all posts

Monday, 3 April 2017

Happy birthday Fahri cayamm

Boleh diharap. Hihihi...

Ok, selamat menjadi 10 tahun. Have an awesome 10 years of life!

Monday, 19 December 2016

Hi Faiq who is 3!

Happy birthday to this boy.. last week we had a small celebration. His birthdate is 111213. And he shared the same birthday as me.

Since I have 5 children, this one is the most talkative as a 3-year old. He is still breastfeeding with me (a VERY long milestone), even though we opted for mixed feeding since he is around 1 1/2 months, due to slow progress of his weight.

Look at how excited he is, to cut his own cake!
There was a dinner last Saturday organised by Firdaus' office. Since Fahri is still recovering from his circumcision, and Fawwaz recuperating from last week operation, we brought him along.


And guess what? He won the lucky draw that night! He was the only non-staff who got the prize (and the VIP who pick up the names, was like, "Who is Faiq Aysar?" after announcing the winner).  I jokingly said it is a rice cooker, and my guess was right!

He even told his dad, "Abah, jangan lupa bawa balik hadiah Faiq tau!"

He promised me to cook rice, and the next morning, he thought he can play with his prize. Oh no no, it is not a toy, my dear son.


Monday, 14 November 2016

My dear Firzanah,

Happy 13th birthday!

You have grown older and taller than me.

Thank you for being helpful around the house, and always help your little brother with the constant battle of changing his diapers, and making his milk.

I am ever grateful for the only daughter that I have. I know that you yearned for a sister, everytime I got pregnant. You have been blessed with 4 brothers.

Love you, always,
Ibu,
your own version of tiger mom

Thursday, 10 November 2016

Happy birthday Fawwaz (with a broken arm)

 He celebrated his birthday with a broken right arm. Fractured and dislocated.

Last Friday, we rushed him to the Emergency Department at Hospital Tawakkal. He was admitted immediately. Operation was scheduled the next day by the orthopedic surgeon.

Amni called me at 2 p.m. to inform about Fawwaz. And my husband rushed back home as soon as possible. He was wailing non stop.

 That is how his broken arm looks like, before the operation. Broken *gasps*

Before entering the operation theatre.

 During observation after operation. The operation was around 40 minutes.

Went there on Saturday. He was still on sedative. Vomiting non stop after operation. He was aware I was there, but he dozed off because of anesthesia effect, In fact, he did not eat anything at all. The nurse put on the drip for him.

 Cousins and grandparents went to visit him.
 
The x-ray after the operation. The doctor has to insert 3 wires.

Fawwaz missed his primary school graduation today. And another celebration on Saturday. He is OK with it, and I took long leave for one week.

Wednesday, 9 November 2016

Fateh is 7!



Alhamdulillah, he is 7 today and went to school this morning as usual. Birthdays are really not a big event in our family. Usually, it will be like 'Happy Birthday' then we went for makan-makan. And since we have 3 November babies in the house, usually it will be a sharing of one big cake and they will take turn to cut it.

Anyhow, Fateh shared the same birthday as Fawwaz (I will put up another post on Fawwaz, as not to overshadow Fateh). Fateh is a very introvert person. He is very quiet, thus once I feared that he might not understand what he was learning during his kindergarten years. Then, it was like his potential being unlocked (April 2015) to be exact, and he started to talk and asking the teachers questions.

He was awarded as top student by the end of the year (quite to the shock of his parents). To be fair, the kindergarten students was around 20 persons. But still, it was an achievement for Fateh.

He is already in Standard 1, and suddenly, he is very active participating in the school sport and boria Hari Kebangsaan. His class teacher mentioned about his quiet personality, but that's just Fateh. He inherited that personality from his father.

Happy birthday Fateh! Let us celebrate your birthday later... I love you.

Wednesday, 6 April 2016

Happy belated birthday my dear Fahri

Dear Fahri,

I know that you questioned why you were born in April, rather than November or December like your brothers and sister.

I love you, nevertheless. Please be yourself. I love that you have your father and your grandfather (both sides) to look to for always going to the mosque or musolla.

Thanks for always helping me, but you always make fun of your brothers.

May you grow to be the man that will always do everything for the rewards of the Hereafter, like your father.

Friday, 3 April 2015

Fahri sudah 8 tahun!

Selamat hari lahir Fahri Ahmad. Sudah 8 tahun rupanya.

Suka bertanya.
Suka eksplorasi.
Suka melukis.
Suka sangat dengan kerja sekolah. Oh!

Dan sayang sangat dengan adik-adiknya, si Fateh Aqmar dan si Faiq Aysar.

Friday, 12 December 2014

A tribute to Faiq Aysar

Faiq Aysar sudah berumur 1 tahun semalam. Pagi-pagi bangun, sudah sibuk hendak tengok kucing.

Teringat setahun lepas, menunggu hari. Sebenarnya, Faiq tidaklah pula dijangka akan lahir pada tarikh 11.12.13. Saya berjumpa Dr. Rahman pada hari Isnin, disebabkan buasir sudah makin teruk, doktor kata mungkin perlu bersalin minggu itu juga. Jadi kami sepakat pada hari Rabu (kebetulan pula tarikh harijadi saya).

Malam sebelum bersalinkan Faiq, memang saya tidak boleh melelapkan mata langsung. Maklumlah sudah tahu kena ke hospital. Anak-anak lain pula, pergi bercuti dengan datuk dan nenek mereka. Malam itu kemas rumah, baca buku dan buat segala yang patut. Faiq pun bukan mahu keluar lagi, duduklah bertakafur dalam perut tu dik.

Jam 7 pagi sudah keluar dari rumah. Wah, macam hendak pergi kerja pula. Jam 8 pagi sudah masuk wad bersalin, suami uruskan hal pendaftaran di kaunter kecemasan. Beberapa kali jururawat tanya, ada sakit hendak bersalin. Err tidak, tapi doktor suruh saya masuk hospital.

Kemudian bila jururawat periksa bukaan, masih kecil. Entah berapa kali diperiksa. Siap jururawat telefon doktor. Jam 9.30 pagi, doktor masih merempuh kesesakan untuk ke hospital (hehe, Hospital Tawakkal kan betul-betul di tengah bandar Kuala Lumpur). Doktor siap berpesan, mungkin boleh discharge. Tidak sampai 15 minit, doktor telefon semula, berdasarkan rekod, saya bersalin agak cepat sekiranya sudah ada tanda. Dalam 2-3 jam. Mungkin tidak boleh keluar hospital lagi, sebab kata doktor, kalau keluar, mungkin petang itu saya datang semula untuk bersalin. Sebabnya; bukaan sudah ada.




Jadi kami pun menunggu dan menunggu. Suami cakap lamanya. Bagi dia, memang lama sebab biasanya saya tunggu masa untuk bersalin sekejap sahaja. Doktor datang jam 10 pagi, masih lagi sama keadaannya. Pada masa sama, dari awal pagi, doktor sudah berpesan menyediakan bilik pembedahan (kerana kemungkinan untuk Ceaserian itu masih ada) disebabkan saya mempunyai sejarah bersalin secara pembedahan untuk anak sulung.

Posisi pula perlu diubah. Saya sebenarnya sudah sakit bersalin, tetapi disebabkan agak mild, saya tidak rasa sakit. Kemudian kami menunggu lagi sehingga jam 11, alhamdulillah.. bukaan memberangsangkan. Saya dapat bersalin normal.

Mungkin sudah lama menunggu, suami pula lapar. Katanya hendak turun makan pada jam 2 petang. Bila dia turun, ada jururawat lain periksa dan mendapati sudah hampir bersalin. Telefon suami suruh naik, tercungap agaknya dia makan kuih. Ingatkan lama lagi.

Yang paling bersyukurnya, sempat juga dia naik masa hendak bersalin. Bersalin pula sangat mudah, tidak sakit sangat. Memang saya pakai epidhural, tetapi biasanya masih lagi ada tanda sakit yang kuat bila makin dekat. Cuma yang ini, memang mudah sangat.

Alhamdulillah, pada 3.17 p.m. (eh ke 3.17 petang), Faiq Aysar selamat dilahirkan.

Dua minggu kemudian, kami kembali lagi. Kali ini sebab kuning Faiq terlalu tinggi. Jadi berkampunglah pula di hospital selama beberapa hari. Ulang alik ke nurseri kerana digalakkan penyusuan ibu. Cuma Faiq ini mungkin kategori lazy feeder, berat badan dia turun kemudian tidak naik sangat.

Sepanjang pantang, kami pula yang risau dengan berat Faiq.

Akhirnya, pada hari ke-20 atas nasihat doktor kanak-kanak (yang memang sangat-sangat positif tentang penyusuan ibu), mencadangkan kami memberikan susu formula dalam sebotol sehari. Dan berdasarkan cadangan itu, alhamdulillah, berat Faiq semakin naik.

Dan sekarang, Faiq sudah membesar bagaikan johan. Berat betul nak dukung dia sekarang....

Monday, 8 December 2014

Lego dari GM KL

Seronoklah melayan. Fateh sambut harijadi 9 November lepas, asyik minta Lego. Akhirnya, bawa ke GM KL untuk pilih sendiri. Kira hadiah yang tertangguh.

Siap dapat kaca mata hitam.


Dapat beli 6 kotak Lego figurines. Dia pilih sendiri. Siap belikan papan Lego untuk dia main.

Tidaklah seronok sangat ke GM KL. Kedainya sempit dan bila bawa budak-budak, tidak ada tempat makan pun. Mujurlah singgah rumah Zoe sempena makan-makan untuk harijadi Aydin.

Friday, 4 April 2014

3 April: Selamat Hari Jadi Fahri

Selamat berumur 7 tahun sayang.
7 tahun untuk seorang budak yang bijak dan rajin.

Kalau anak-anak lain minta belikan buku cerita (macam ibunya), Fahri akan minta belikan buku matematik.
Malam-malam sebelum masuk bilik akan siapkan bermuka-muka latihan.

Rajinnya lain macam. Siap mengikut atuknya ke kelas Arab.
Dan sekiranya membuat kerja sekolah, sangat bersungguh-sungguh.

Untuk Fahri, jadilah manusia yang hidupnya sentiasa diredhai.

Thursday, 12 December 2013

11.12.13

Delivered my 5th child, a healthy baby boy at 3.14 kg.
Best birthday present ever.

Thursday, 14 November 2013

Birthdays, birth and congratulations

Selamat hari jadi Amni sayang, selamat hari lahir Fawwaz dan Fateh sayang

Selamat mendapat anak saudara lelaki baru. Boleh sambut birthday dengan kak Amni

Dan tahniah Ain Najwa, sebab dapat semua A untuk UPSR dan UPSRA.

Thursday, 25 July 2013

Bunga lili


Selamat hari jadi.
Maaf tak sempat lagi hendak beli basikal berlipat-lipat idaman cik Abang.

Harum tak pejabat hari ini?

Monday, 15 April 2013

Selamat hari jadi Ain


Buat Ain Najwa, anak saudaraku..

Selamat hari jadi yang ke-12. Moga kak Ain sentiasa menjadi seorang yang sentiasa tabah dan berjaya. Moga Ain sentiasa ingat ibu yang sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk Ain. Nenek pernah cerita, arwah ibu pernah marah Ain sebab Ain kurang cemerlang berbanding peperiksaan sebelumnya.

Untuk Azad dan Luqman, moga kalian juga ingat akan ibu dan ayah yang sentiasa mengharapkan kalian melakukan yang terbaik untuk sesuatu perkara. Ibu dan ayah tidak pernah sambut harijadi kalian secara besar-besaran, hanya dengan sebuah kek sahaja.

Hanya kalian bertiga yang mengetahui isi hati masing-masing. Kami percaya kalian anak-anak yang kuat. Jangan sesekali sedih kalian kehilangan ayah, ibu dan adik dengan sekelip mata, kerana kalian disayangi keluarga kedua-dua belah pihak.

Ingat tak atok tidak pernah ingin duduk di Kuala Lumpur? Tapi selepas ibu dan ayah kalian meninggal, mereka sanggup meninggalkan rumah di Melaka untuk menjaga kalian. Terima kasih Azad kerana  meminta nenek menemankan Azad.

Untuk kak Ain, tahun ini mungkin Ain penat untuk menghadapi peperiksaan UPSR. Moga kak Ain dapat buktikan kak Ain juga boleh cemerlang seperti mereka yang lain, yang masih punya ibu bapa. Jadilah insan yang sentiasa mendapat rahmah dari Allah kerana sentiasa melakukan kebaikan.

Salam sayang,
Cik Aida

Thursday, 4 April 2013

Happy birthday sayang ^_^

Alhamdulillah. Orange Coffee Mocachino Cheese cake for him. I bought it from Yati yesterday. Had a quite celebration amidst of Parliament dissolution.

He loves it to bits and still eating it today.

Friday, 4 January 2013

Belated birthday card

I received a belated birthday card from my daughter. Birthdays is actually a very quite and small affair in our household. Birthday cakes and small presents for the kids from the parents.

She told me a few weeks back, she was making a pop up card, tutored by her cousin, Auni.



And what a beautiful outcome :). She is into craft nowadays. She had been asking when are we going to do the Kirigami set. Patience my dear, patience.

Friday, 9 November 2012

Happy happy happy birthday kids!

Now, my boy does not want a cake.
And my girl want a cake.

Rather than opting for a big cake, I opted for cupcakes.
Amni was the one who choose to have a chocolate cake with strawberry cream.
Just to balance it out, because it is a birthday cake of 1 girl and 2 boys (Fawwaz, Fateh), I asked Yati for blue and pink theme.

Ok if people asked me about the kids birth date, no I do not do any planning at all - it is just I am blessed to have 3 November babies, that I can poll the presents and cakes together. Hahahaha.

Anyhow, will have to wait for April to celebrate Fahri's birthday (Oh boy, I just hope he is OK with the April thing because he is the only one not born in November).

So presenting the cupcakes.. Yummy looking!



Now can't wait to get back home and giving the gifts to the three of them at one time!

P/S: Amni is on 14th of November, but I have to do it early since Fawwaz will have another big event coming up this Sunday *wink*

Wednesday, 11 July 2012

Lunch with the birthday boy


Khusyuk tu tengok Facebook sambil hirup frappucino


Sandwiches for birthday lunch. Mine, smoked salmon. His, turkey sandwich.

Selamat hari ulang tahun yang ke 33

Selamat panjang umur, murah rezeki, murah anak, murah kesihatan, murah segala-galanya.

Terima kasih kerana menjadi suami, anak dan bapa contoh.
Terima kasih kerana menjadi hamba Allah.

Terima kasih atas peringatan mengenai Islam dan adabnya.

Friday, 6 April 2012

Fahri's cake

Thanks kak Ila for such a colourful design (which suited very well for the 5-year old boy).

Requested for a vanilla cake with strawberry filling. And I choose the design based on her cake blog.

I bet the birthday boy is so excited!